Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Det daglige forældresamarbejde

Det daglige forældresamarbejde

 

Kære kommende forældre

For at sikre det bedste samarbejde mellem os, er det er vigtigt at I læser med her. Så kan vi sammen skabe de bedste betingelser for jeres børn, når de starter i Nyager børnehave. 

Jeres børns trivsel er afhængig af, at vores kommende samarbejde bliver så fortroligt, trygt og tillidsfuldt som muligt. Vi forventer at I kan nikke genkendende til vores forventninger til vores kommende samarbejde. 

Hvis I har spørgsmål eller underen til vores kommende samarbejde, må I endelig kontakte os inden I starter i Nyager børnehave, tak.

Hvorfor skal vi samarbejde?

Forældresamarbejde er en vigtig og nødvendig del af vores hverdag. Det sikrer at børnene trives og udvikles i hverdagen hjemme hos jer og hos os.  Hvis I forældre er utrygge eller usikre når I afleverer og henter jeres børn, vil jeres børn også blive utrygge. Samarbejdet sikrer at vi kan afstemme jeres børns behov, fordi vi forstår dem bedre, når vi udveksler nødvendige viden mellem os. Der er forsket i betydningen af samarbejdet mellem institution og forældre. Resultatet er, at et godt samarbejde sikrer bedre trivsel, udvikling og tryghed for barnet. 

Kommunikation 

Vi kommunikerer løbende på AULA med billeder og korte beskrivelser af hverdagen. Vi skriver beskeder til grupper af forældre, eller direkte til den enkelte familie. I kan altid kontakte os på AULA ved at skrive en direkte besked til os – stuen, en pædagog eller lederen. Vi laver et årshjulet for årets begivenheder og traditioner. Det er tilgængeligt på AULA.

Vi har ofte travlt når I henter og bringer, så får I brug for at tale uforstyrret med os, skal I bede om et møde, hvor vi kan drøfte de emner I har brug for. Vi gør det samme, hvis vi mener et møde er nødvendigt. Der vil altid være en dagsorden til mødet, der udleveres et par dage inden vi mødes. Vi skriver et kort referat med det vi aftaler. Vi holder hovedsageligt vores møder fredag formiddag mellem kl. 9.00 – 11.00. 

Hvis jeres barn har udfordringer der kræver særlige indsatser, vil det ofte være nemmere for os, som fagpersoner, at tale om det svære og udfordrende der kan ske for jeres børn. Det er det fordi vores omsorg er professionel og vi har oplevet de fleste udfordringer før og bliver derfor ikke så bekymret. Vi ved at et samarbejde omkring jeres barn kan betyde, at I skal fortæller os personlige ting fra jeres privatliv, for at skabe de bedste rammer for jeres børn i børnehaven. Vi har selvfølgelig tavshedspligt og arbejder altid anerkendende, inkluderende og normkritisk i samarbejdet med alle forældre, så vi sikre I får plads til jeres oplevelser og meninger i trygge og forstående omgivelser. 

Faste strukturer for samarbejde

Vi holder en startsamtale med jer inden for de første tre måneder. Der er afsat 15 minutter til mødet og der er en fast dagsorden. Hvis I har brug for mere tid og har andre punkter til mødet, skal I blot give os besked inden mødet. 

Det år jeres børn fylder 6 år, skal det i skole. Vi holder en samtale om skoleparathed med jer i efteråret inden skolestart. Hvis der er særlige indsatser vi skal lave for at støtte skoleparathed, vil vi lave en handleplan med jer og holde et op følgende møde i det tidlige forår. Hvis der er udfordringer der er nødvendige at skolen skal kende til, for at give en jeres barn en god skolestart, laver både I og vi en overlevering. I vil altid vide hvad vi skriver omkring jeres barn, inden det sendes til skolen. 

Tværfagligt samarbejde 

Vi samarbejder med PPR (Pædagogiks, Psykologisk Rådgivning) i kommunen. Der har vi ergoterapeuter, fysioterapeut, psykolog og talepædagog. Dem bruger vi, når børn har udfordringer, hvor vi har brug for hjælp til at støtte børnene mere nuanceret end vi selv kan gøre. PPR kommer kun til os, når I har givet samtykke til det. Vi samarbejder altid med jer omkring indstillingen til PPR og det videre arbejde som PPR sætter i gang.  

Vi samarbejder også med BØFA (socialforvaltningen). Vi samarbejder omkring indsatser hos familien og omkring underretninger når vi har bekymringer for børnene, der er så omfattende, at vi mener der skal hjælp og støtte i familien, for at skabe trivsel for børnene. Underretninger kan laves uden forældresamtykke (ved mistanke om vold og overgreb) og de kan laves i fællesskab med forældrene.

En gang om måneden har vi faste møder med vores tværfaglige samarbejdspartnere; Åbne rådgivning, hvor psykolog og talepædagog giver rådgivning på en anonym case fra vores hverdag. Lokalisering, hvor psykolog, socialrådgiver, talepædagog og sundhedsplejerske giver rådgivning på en konkret sag. Vi inviterer forældre med til rådgivningen, når det giver mening for den bedste rådgivning. 

Ferie

Børn har brug for lige så meget ferie og fridage fra børnehaven som voksne har brug for ferie fra deres arbejde og studier. Det er krævende for alle børn at være på en stue med 20 – 24 børn hver dag. At holde fri og være sammen med familie og venner er nødvendigt for at ”tanke op” og have tæt kontakt med familie og venner i længere tid. Det skaber en fordybelse, kontakt og tid til nærvær som vi ikke kan tilbyde i børnehaven. Samtidig er nærvær og tid suverænt til blandt andet sprogudvikling. 

Når I holder sommerferie, skal vi vide hvornår den holdes allerede ultimo februar. Så kan vi sikre at vi er voksne nok gennem hele sommerferien. Personlet har krav på godkendt sommerferie i februar måned. 

Ferie mellem jul og nytår og i påsken, skal vi vide en måned før. Al anden ferie, skal vi blot vide dagen før. 

Ressourcebørn 

Vi har seks ressourcebørn i Nyager børnehave. To på hver stue. Ressourcebørnene bliver visiteret til børnehaven (ikke en del af ventelisten). Vi har derfor ansat en ekstra pædagog (ressourcepædagog) i 31 timer/ugen på hver stue. Både ressourcebørn og pædagogen er en del af den almene hverdag. 

Det er forskellige udfordringer vores ressourcebørn har. Nogle børn ses tydeligt i hverdagen og andre ser man ikke. Alle børnene er en del af hverdagen, men vi har ekstra pædagoger i børnehaven, netop fordi vores ressourcebørn har brug for at kunne trække sig fra fællesskabet og de har brug for specifikke faglige tiltag, for at trives og udvikles i Nyager. Ofte vil I som forældre ikke vide hvilke børn der er ressourcebørn. Hvis I ved det og I skal tale om dem hjemme, så skal de omtales som helt almindelige børn, der kan have brug for ekstra hjælp og støtte til det almene børn selv kan gøre.

Normering

Normering betyder antal voksne i forhold til antal børn. Normering er ofte diskuteret offentligt og politisk, da normeringen er altafgørende for børn og pædagogers trivsel. Vi er normeret til 63 almene børn og 6 ressourcebørn. Vi har tre pædagoger og en medhjælper/studerende på hver stue. Fra kl. 7 – 8 er der to voksne i huset, fra kl. 8 – 9 er der en voksen på hver stue og mindst en flyver. Der er fire voksne på stuerne fra kl. 9 til 12, tre voksne fra kl. 12 – 14.30, to voksne fra 14.30 til 15.45/16 og derefter er der to voksne i hele huset frem til kl. 17/16, hvor vi lukker. Når der er sygdom/ferie/uddannelse/møder betyder det færre voksne. Vi justerer vores hverdag ved sygdom og prioritere hvilke aktiviteter og børn der fastholdes til at deltage i det der er planlagt. 

Vi har ikke forberedelse indlagt i vores normering. Det betyder at arbejde ud over vores arbejdstid, trækkes en-til-en fra timerne med jeres børn. Vi har dog planlagt et årshjul og sørget for at trække en time ud/ugen, til andet arbejde. Det er desværre ikke altid nok og det kan betyder færre medarbejdere når de afspadserer for meget arbejde. 
For at få det bedste ud af vores normering, er det vigtigt at I skriver om jeres børn holder fri eller syge, så vi ved hvor mange børn der kommer hver dag.

Påklædning og garderober

Det er forældrenes ansvar at sørger for jeres børn er klædt på til årstiden, dagens vejr, til bevægelse og til selvhjulpenhed. Relevant, korrekt størrelse nok skiftetøj i garderoben giver jeres børn de bedste muligheder for at have det godt i hverdagen. Når I kommer med tøjet, så husk at tage eventuel pose med hjem igen, ingen poser i garderoben for en sikker hverdag. 

Vores garderober er små, hold orden i dem og vis jeres børn hvordan de hænger tøjet, lægge huer og vanter og hvor de skal stille skoene. Skiftetøjet er i kassen øverst på garderoben. Ved tvivl, spørg os, så I hjælper jeres børn til at kunne være en del af hele dagen. 

Fællesskab 

Vi trives alle bedst i fællesskaber, når vi ved hvordan vi skal være til stede og hvordan vi skal agere, når vi har brug for hjælp og støtte til at være i fællesskabet. Når børn starter i børnehave er de netop ved at opdage andre børn, leg med andre børn og det fællesskab giver af gode og sjove oplevelser. Fællesskabet er vores sociale liv og det har betydning gennem hele livet, hvordan vi fungerer i fællesskaberne.


Fællesskabet kræver at børn kan dele, siger ja, respektere andres holdninger og følelser og fællesskabet bliver hele tiden justeret og afstemt. Det er en stor glæde og en nødvendighed for os alle, at have del i fællesskaber. Børn skal lære at deltage i et fællesskab, og de skal lære det af os – de voksne omkring dem. Hjælpen er både direkte ind i fællesskabet og det også at give børnene kompetencer til fællesskabet. 

Kompetencer kommer ved leg, deltagelse i hverdagen, grænser, krav, omsorg, anerkendelse m.m. Jo ældre børn bliver, jo mere er deres sprog og sprogforståelse vigtig for at kunne deltage i et fællesskab. Sproget udvikles ved dialog, læsning, nærvær, nysgerrighed på verden omkring sig – ikke foran en skærm.

Opdragelse og leg

Vejene til at fungere godt i fællesskaberne er mange, men det starter hjemme hos forældrene, hvordan børn opdrages til at møde verden omkring sig. For et godt børnehaveliv er det vigtigt at I forældre har lært jeres børn at lege, at de respekterer hvad I siger til dem, at I har anerkendt deres følelser og meninger, at børnene oplever respekt for dem og deres følelser. Når børn leger, lære de at mestre og forstå verden omkring dem. Ved at støtte børnene i deres lege, både med deltagelse fra forældrene, men også med guidning, forklaringer, input og opmuntring, begynder børn selv at udvikle og nuancere legene.

Hjemme skal børn lære at lege, så de får kendskab til og forståelse for regler som alle respekterer, at alle bestemmer i en leg, for at legen udvikler sig og er sjov for alle og derved kan fastholdes. Det skaber stor fordybelse og koncentration. 


High arousal er vigtigt at opleve for os alle og giver stor glæde at få lov til at være vild og højlydt. Det er ofte svært at overskue når børn bliver vilde og ikke kan stoppe igen. Men med øvelse i at være i high arousal og bliver rolig igen, lærer børnene med støtte fra voksne, både hvordan det føles at være vild og hvordan de skal stoppe dem selv igen og falde til ro. 

Husk at alt kan leges når vi øver os.

Bestyrelse

Vi har en bestyrelse bestående af fem forældre og en medarbejder. En forældre er formand og en næstformand i bestyrelsen. Bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen, suppleanter for et år. Bestyrelsen samarbejder med børnehaven ved at give deres perspektiver og visioner på vores hverdag. Bestyrelsen skal kende til vores økonomi og hvordan vi forvalter den. 

Vi har hvert efterår et forældremøde, hvor der er valg til bestyrelsen. 

Mobiltelefoner 

Mobiltelefoner er forbudt i børnehaven. Når I henter og bringer jeres børn, har børnene brug for jeres fulde opmærksomhed, omsorg og nærvær, så overgangene bliver så nemme og meningsfulde som muligt. Vi har brug for at kunne hilse på jer, fortæller jer om dagen og høre hvordan det går hjemme.

Hygiejne

Vi har brug for at alle der kommer i Nyager børnehave, respektere og overholder vores retningslinjer for hygiejne. Hver dag, når I afleverer jeres børn, skal børnene vaske hænder, inden de kommer ind i børnehaven. Der er vaske ved indgangen på legepladsen og et vaskebord ved hovedindgangen. 

Vi vasker hænder igennem hele dagen i børnehaven og I skal derfor have lært jeres børn, hvordan de vasker hænder korrekt og at de skal vaske deres hænder når det bliver krævet og ved faste rutiner igennem hele hverdagen. 

Når I forældre henter om eftermiddagen, skal I bruge det sprit der er ved indgangene. Tak for det. 

Sygdom

Når jeres børn er syge, skal I holde dem hjemme indtil de kan følge hverdagen i børnehaven. Hvis de bliver syge i børnehaven, ringer vi dem hjem, så de kan være sammen med jer. Når de har været syge med smitte (opkast, diarre etc.) skal børnene holdes hjemme en dag uden symptomer. I bedes respektere retningslinjerne (fra Sundhedsstyrelsen), da smitte også betyder at voksne bliver syge og børn ofte bliver hurtig syge igen, hvis de ikke er blevet helt raske inden de kommer i børnehave. Husk at smertestillende og febernedsættende piller ikke stopper smitte og husk at børn der har brug for smertestillende piller også skal blive hjemme indtil de er raske. Overholder I hygiejne retningslinjer vil vi have mindre sygdom og mindre fravær.

Hvorfor vælger Nyager børnehave?

Kom på besøg hos os inden I beslutter jer for, at jeres børn skal gå i Nyager børnehave. Så viser vi vores fysiske ramme, fortæller om hverdagen, vores værdier og fokus. I kan stille alle de spørgsmål I har brug for og I må endelig vende tilbage igen, hvis I får brug for det. 

TAK fordi I har læst med og tak fordi I vælger Nyager børnehave, vi glæder os til at møde jer og lære jer at kende. 


Hilsen Nyager børnehave, august 2023